top of page
ריטריט 12 החוליות של ההתהוות המותנית
עם יובל אידו טל
שני הריטריטים הקרובים נלמד את אחד ממבני האימון הקדומים ביותר במשנתו של הבודהה; 12 החוליות של ההתהוות המותנית. לנוכח ריבוי נושאי הלימוד והאימון, נלמד את חציים בריטריט הקרוב ואת חציים בריטריט שאחריו.
להלן תיאור קצר של החומרים שבהם נתעמק [מתוך האַסּוּטַבַה סוּטַּה, סמיוטה ניקאיה 12.61]:
"…מה שנקרא "תודעה", "שכל" או "הכרה", יומם וליל מופיע כדבר אחד וחולף כדבר אחר.
ואולם תלמיד הנאצלים המלומד והמיומן, בו במקום ניגש נכון להתהוות המותנית:
"שכזה מתרחש, גם ההוא מתרחש.
מתוך התהוותו של זה, נולדת התהוותו של ההוא.
כשזה אינו מתרחש, גם ההוא אינו מתרחש.
מתוך שמיטתו של זה, נולדת שמיטתו של ההוא.
במילים אחרות, מהתעתוע כתנאי הכרחי עולים ומופיעים דפוסים.
מהדפוסים כתנאי הכרחי עולות ומופיעות הבחנות.
מההבחנות כתנאי הכרחי עולים ומופיעים השם והצורה.
מהשם והצורה כתנאי הכרחי עולים ומופיעים ששת שדות החישה.
מששת שדות החישה כתנאי הכרחי עולה ומופיע מגע.
מהמגע כתנאי הכרחי עולות ומופיעות תחושות.
מהתחושות כנאי הכרחי עולה ומופיע צמא.
מהצמא כתנאי הכרחי עולה ומופיעה היאחזות.
מההיאחזות כתנאי הכרחי עולה ומופיעה התהוות.
מההתהוות כתנאי הכרחי עולה ומופיעה לידה.
מהלידה כתנאי הכרחי עולים ומופיעים הזדקנות ומוות, צער, יגון, כאב, מצוקה וייאוש.
כך נוצר כל הסבל הזה.
עתה, מההתפוגגות ומהשמיטה בלא שיירים של התעתוע הזה בדיוק באה שמיטת הדפוסים הבדיוניים.
שמיטת הדפוסים מובילה לשמיטת ההבחנות.
שמיטת ההבחנות מובילה לשמיטת השם והצורה.
שמיטת השם והצורה מובילה לשמיטת ששת שדות החישה.
שמיטת ששת שדות החישה מובילה לשמיטת המגע.
שמיטת המגע מובילה לשמיטת התחושות.
שמיטת התחושות מובילה לשמיטת הצמא.
שמיטת הצמא מובילה לשמיטת ההיאחזות.
שמיטת ההיאחזות מובילה לשמיטת ההתהוות.
שמיטת ההתהוות מובילה לשמיטת הלידה.
שמיטת הלידה מובילה לשמיטת ההזדקנות והמוות, הצער, היגון, הכאב, המצוקה והייאוש.
כך נשמט כל הסבל הזה.
כאשר כך הוא רואה את הדברים, תלמיד הנאצלים המלומד והמיומן משתחרר ממקסמי השווא של הצורות, משתחרר ממקסמי השווא של התחושות, משתחרר ממקסמי השווא של התפיסות, משתחרר ממקסמי השווא של הדפוסים ומשתחרר ממקסמי השווא של ההכרות. בהיותו חופשי ממקסמי השווא הוא נעשה קר רוח. בזכות קור הרוח הוא משתחרר. בשחרור נמצאת ידיעת השחרור. הוא מבחין בכך שתמו הלידות. חיי הקודש מוגשמים. המשימה הושלמה. אין עוד משהו בעולם הזה שעליו להשיג".
ניקח בחשבון שבהיותו של הריטריט בזום, חלק נכבד מהמשתתפים ודאי יהיו בבתיהם, ומתוך כך ביחד עם בני משפחה או חברים. לכן, נבוא מראש גמישים באפשרות להתאים את הריטריט לתנאי בית ונבקש להתחשב במרקם החיים היומיומי, ולא להתעלם ממנו או להתנתק ממנו. כלומר, כל מי שיצטרך לגשת מעת לעת לענייני בית אחרים יתקבל בכל מינון השתתפות בשמחה ובהבנה.
תשלום
עלות הריטריט אינה בתעריף נקוב אלא כפי הרצון והיכולת, ישירות למורה.
את התשלום יש להעביר ליובל אידו טל
בבנק דיסקונט סניף כפר סבא (54)
חשבון מספר 166987982
או, למי שמתקשה עם העברות בנקאיות, בפייבוקס או בביט.
מתי?
שישי-שבת, 25-26.10
15:30-06:30
הריטריט מתקיים כחלק מפעילות הסנגהה
ניתן להצטרף גם ללא חברות בסנגהה
לפרטים נוספים אנא צרו קשר עם אביגיל:
puffy.chuli@gmail.com
הכירו את המורה
יובל אידו טל
מתאמן במדיטציה כבר 28 שנה, מלמד בודהיזם וזן למעלה מעשרים שנה;
מנחה ריטריטים מרצה וחוקר תחומים אלה.
מחבר הספרים ״בודהיזם: מבוא קצר״, ״לבי נבהל מהירח״, ״משירי אוגאווה יוקימיצו״ ומתרגם כתבים מסורתיים וספרים בנושאים: תודעה, פילוסופיה, מדיטציה ואמנויות הבודהיזם והזן.
עוסק באמנות הקליגרפיה הסינית והיפנית.
bottom of page