סיפור פסיכו-דהרמה
מבית עמותת "קשב פתוח"
יעקב רז ונחי אלון מספרים את הסיפור

שנינו, נחי אלון ויעקב רז, פגשנו את הבודהיזם, כל אחד בדרכו, במסעותינו בארצות אסיה.

רז, פרופסור באוניברסיטת ת”א בחוג למזרח אסיה, סופר ואומן, ונחי, פסיכולוג קליני, חשנו, בדרכים שונות, שהפגישה הזו שינתה במובנים רבים את חיינו. אצל נחי היא עוררה סוגיות רדומות בחייו. הבודהיזם התגלה כמקור של ריבוי עצום של דרכי סיוע, ושל התמרה של התודעה. הוא גילה כי תחומים שונים שנפרדים זה מזה בעולם המודרני – פילוסופיה, פסיכולוגיה, אתיקה, אקולוגיה, מדעי הטבע והאדם – מצויים יחד בשדה מאוחד של תורה אחת. אצל רז הפגישה עוררה תמורה עמוקה בצורת ההתבוננות בחיים ובאופנים שאפשר לחיות את החיים, בלא העריצות של עיוורון, פחדים, צמא והשתוקקות שאין להם תוחלת.

וכך חברנו שנינו, להקים את ‘פסיכו-דהרמה’ כמקום שחוקר ומיישם את עושר התובנות, ואת טכניקות ההתבוננות והעשייה הבודהיסטית, לא מחוץ לחיים אלא דווקא בתוך החיים המודרניים – בתחומי הסיוע, והטיפול, בשדה הארגון והעסקים, בעולמות הרפואה, המעורבות החברתית והפוליטיקה. זאת לא באופן תיאורטי אל מתוך התנסות ואמונה – מלווה בבדיקה מתמדת – שתורת-הנפש הבודהיסטית יש בה השלמה רלוונטית לחיינו כאן ועכשיו.

לאורך השנים, בתחילה בנפרד ואחר כך, עם הקמת פסיכו-דהרמה, ביחד, קיימנו מאות סדנאות התנסות, קורסים ותכניות לימודים, חקרנו וכתבנו לגבי אפשרויות של התרומה של תורת הבודהה לעשיית טוב בעולם.

במשך הזמן הצטרפו אלינו מורים נוספים, חלקם ממתרגלי הבודהיזם בארץ, וחלקם תלמידים שלנו שצמחו להיות מורים. למרות שבאנו ממסורות שונות של הבודהיזם (זן, בודהיזם טיבטי), הצלחנו לפתח ביחד את המשותף, גישה חילונית מותאמת לימינו, שאינה נזקקת לטכסים או לסמלים בודהיסטיים על מנת להביא משם את החוכמה ואת החמלה לתוך החיים.

הניסיון הזה הוכיח, וממשיך לעשות כן, שהדרך (הדהרמה) הבודהיסטית איננה רק דרך ל’טיפול’ במצוקות החיים, אלא גם דרך לתמורה, לטרנספורמציה עמוקה אצל מי שמתאמן בה. מגמות חברתיות של השנים החדשות מצביעות על כך שקיים בארץ ובעולם, צמא גדול לחיי עומק ורוחב, חיים שלמים שאינם מצמצמים את הגדרת קיומו של האדם, אלא מאפשרים ראייה וחיים מעשיים של עומק ומשמעות.

בראייתנו, העולם הקרוי ‘רוחני’ והעולם המעשי אינם נפרדים. האימון הבודהסיטי היה לנו פרקטיקה לא פחות מאשר ראיית עולם, פילוסופיה, אסתטיקה. הוא היה למעבדה מעשית לאפשרות לחיות ביומיום חיי עומק.

חטיבת המטפלים נולדה. בשונה, ובמקביל, לעבודה בקבוצות מדיטציה וללימוד העיוני באוניברסיטאות, התחלנו לפתח שיטות עבודה שמשלבות את תורת-הנפש הבודהיסטית כדרך אימון המרחיבה ומעמיקה את עולמם של מטפלים – פסיכולוגים, יועצים, ומטפלים מגישות שונות – בלא להחליף ובלא לסתור את עבודתם המסורתית. העבודה שפותחה מסייעת לטפח תמורה מעמיקה בעולמם של המטפל והמטופל, לעומק ולרוחב, בדרכים שאינן מקובלות בעולם ההכשרה והמעשה הטיפולי.

משנה לשנה התרחבה הפעילות. תוכנית של שנה היתה לתוכנית בת שנתיים ואחרי כן לתוכנית תלת-שנתית, כולן מבוססות על תפיסת לימוד התנסותית-עיונית. כמה מהקבוצות המשיכו את העבודה עם מורי ‘פסיכו-דהרמה’ למשך שבע שנים.

בהמשך נפתחו קבוצות לקהל הרחב, היום הם תוכניות הדגל של 'פסיכו-דהרמה'; אימון לחיים בהשראה בודהיסטית. משתתפים בקבוצות אלה אנשים מעולמות מקצועיים מגוונים, בעלי מקצועות חופשיים, שכירים – שבאו לסדנאות ארוכות טווח שבהן עברו את האימון הבודהיסטי בדרך שיטתית, בגישה התנסותית-עיונית, תוך כדי חיבור מתמיד לעולמו האישי והמקצועי של הלומד. נפתחו קבוצות מדיטציה, ריטריטים של התבוננות ולמידה, ימי עיון בנושאים מגוונים, וסדנאות נושא עם מורים, עובדים סוציאליים, מטפלים, ועוד.

במשך השנים התפתחו בבית הספר גם קורסים וסדנאות מיוחדות העוסקות בשאלות קיומיות שונות, כגון שאלת המוות. קורס כזה, נקרא ‘שנת חיי האחרונה’, ובו עוסקים הלומדים בפנים שונות של איכות החיים תוך ידיעת המוות, הפחד ממנו, ונוכחותו המתמדת בחיינו. שאלה קיומית אחרת היא של הקלקולים בחיינו ואפשרויות התיקון שלהן. בעקבות זאת נולדה והתפתחה  לפני כמה שנים תכנית "שותפים למסע" ב'פסיכו-דהרמה' המכשירה כיום עשרות מלווים רוחניים.

עם הקורסים והתכניות התפתח גם הצורך בהקמת ‘מרחב הסיוע‘ של ‘פסיכו-דהרמה’, ובו פועלות קבוצות עבודה טיפוליות ועבודה פרטנית בדרך הבודהיסטית. המרחב מתמקד, בין היתר, ביסודות הטיפול בהשראה-בודהיסטית מתיאורי מקרה שבהם הבודהא הוא המטפל והמסייע.

הלומדים בבית הספר שלנו באים ממגוון גדול של גילים, מגזרים, מקצועות, דתות ותחנות חיים. לומדים בבית הספר צעירים בשנות העשרים-שלושים שלהם, אנשים באמצע החיים וגם אנשים מבוגרים יותר, שעשו כבר את דרכם המקצועית ומבקשים העמקה של חייהם.

 

מסיפורים אלו אפשר לגלות מה כוחם של עקרונות הבודהיזם, ויותר מזה-של חכמת המעשה של הבודהיזם כדי לעזור לאנשים לקבל באופן עמוק את מכות החיים הבלתי נמנעות, בלי להוסיף לכך את הסבל הנוסף של הסיפורים שאנשים מספרים לעצמם על מכות אלו.

אימון לחיים בהשראה בודהיסטית.

 

יעקב רז ונחי אלון